https://flic.kr/p/ee5wzF
Després de veure la imatge podem fer-nos una idea del que significa la paraula PLE.
En Jordi Adell i Linda Castañeda el definen com un conjunt d´eines, fonts d´informació, connexions i activitats que cada persona utilitza per de forma habitual per aprendre.
Adell i Castañeda (2010) defineix un PLE
com un “conjunt d´eines, fonts d´informació, connexions i activitats que cada
persona utilitza de forma assídua per aprendre”. Aquest és un concepte global, és com un tot
d´ecosistemes d´eines tecnològiques que faciliten l´aprenentatge, les relacions
interpersonals que són utilitzades per organitzar el procés d´aprenentatge.
Tanmateix, des
del punt de vista tecnològic podem
definir el PLE com un conjunt d´eines, servicis i aplicacions de la Web 2.0 que els usuaris fan servir tant per
relacionar-se, per crear informació i per compartir-la, per cercar-la, tot per
tal d´organitzar el nostre procés d´aprenentatge.
Però que té que
tenir un PLE? Aquest ha d´incloure eines per crear informació, de lectura i
escriptura de informació, es a dir, blocs, vídeos, mapes conceptuals, ets.,
eines per compartir informació i espais on poder compartir impressions amb
altres persones (xarxes socials).
https://flic.kr/p/a7MDe4
Com podem veure a la imatge, el PLE ha de constar d´eines per reflexionar, de lectura i de relació, per tal de poder construir el nostre aprenentatge de forma significativa. Personalment vull esmentar la meva pròpia experiència ja que el fet d´utilitzar diferents eines per cercar, comparer, seleccionar, crear i compartir informació fa que els aprenentatges siguin verdaders, que siguin de veritat oblidant-nos d´aquell aprenentatge que jo mateixa vaig viure a la meva infància, memorístic i on l´única eina era el llibre de text.
Com podem veure a la imatge, el PLE ha de constar d´eines per reflexionar, de lectura i de relació, per tal de poder construir el nostre aprenentatge de forma significativa. Personalment vull esmentar la meva pròpia experiència ja que el fet d´utilitzar diferents eines per cercar, comparer, seleccionar, crear i compartir informació fa que els aprenentatges siguin verdaders, que siguin de veritat oblidant-nos d´aquell aprenentatge que jo mateixa vaig viure a la meva infància, memorístic i on l´única eina era el llibre de text.
Gràcies al PLE,
nosaltres podem adquirir la competència digital tal i com els nous rols dels
docents i alumnes que la societat actual demanda, no sols per l´oci sinó per
fomentar una nova forma de construir l´aprenentatge. Personalment penso
mitjançant el PLE es fomenta el treball col·laboratiu, el rol de l´altre del
que vaig xarrar a l´entrada anterior, desenvolupant la competència digital
envers l´aprenentatge per part dels alumnes com una forma de desenvolupament
digital entre mestres que permet que aquests puguin compartir la informació,
els aprenentatges, conèixer altres projectes... obrir les portes de les aules i
viure la realitat de l´exterior.
Personalment
penso i crec que el PLE enriqueix els diferents aprenentatges, podem consultar
tanta i tanta informació, comparar-la,
crear nova informació i poder compartir-la.
El fet de poder compartir-la
fa que els aprenentatges siguin més significatius, que altres persones que
inclús no són de la nostra escola, vegin el que estem fent. És per tant que el
PLE ha suposat una via d´ampliació del suposat desenvolupament professional
dels docents que incita a la interacció i a la comunicació amb els altres
mestres tal i com postulen Castañeda i Adell al seu article del desenvolupament
professional dels docents.
Vull esmentar
que el PLE no és cosa de la Web 2.0, ni sols és cosa de competències digitals, sinó
que ha existit sempre, ja que tenim el món real i el virtual. Jo he estudiat a
la meva infància i sense saber-ho estava construint el meu PLE, ja que construïa
el meu aprenentatge gràcies als llibres, consultes a diferents articles i llibres
de la biblioteca, les glorioses Enciclopèdies que quasi tots teníem a les
nostres cases, ets. però evidentment la
vida passa, els temps canvien, i recordant la mevaprimera entrada, estem a una era de revolució tecnològica i entre en joc
el PLE al món virtual.
Fent una mirada
a mi mateixa m´adono de que el meu PLE s´ha vist incrementat considerablement
des de que vaig començar aquesta aventura de ser mestra, degut a que a primer
curs de Grau, concretament a l´assignatura de Bases Didàctiques i DissenyCurricular, vàrem confeccionar el PLE de principi de curs entre totes les meves
companyes. Jo en cap moment vaig sentir-me identificada a aquest PLE perquè no
tenia cap competència digital, no estava al dia en quant a TIC i la meva motxilla
inicial a nivell d´usuari a la Xarxa era molt escassa. Jo estava dins del sac
d´aquesta bretxa digital que parlàvem al tema anterior, concretament una bretxa
generacional total. Tan sols coneixia algunes xarxes socials i poques
aplicacions més.
A continuació
vull mostrar el meu PLE de primer curs tant de principi de curs com de final de
curs.
https://bubbl.us/?h=14686a/26fafa/13aFTqiBmNUEE&r=168280959
Com observem
podem veure com el PLE final té més aplicacions en el món virtual que a
principi de curs però recalcant que tampoc es corresponia al meu PLE perquè
contenen aplicacions que jo mai hi havia utilitzat per als meus aprenentatges.
Per tal de fer
la comparativa mostri el meu PLE actual i real, meu, personal i del que em sento
tan orgullosa:
https://bubbl.us/?h=14686a/5e89bc/13ZwUuv2l5AS2&r=1627792775
Destacar que a mesura que estava fent aquest PLE m´he sentit avergonyida, decebuda amb mi mateixa degut a que després de 4 anys d´estudis, el meu PLE ha estat una mica estancat, no he ampliat quasi res les meves eines d´aprenentatge i com a futura mestra és un tema imperdonable, no puc estancar-me d´aquesta manera i és gràcies a aquesta reflexió que he fet un CLIC PEDAGÒGIC, degut a que tot és qüestió d´actitud, una actitud 2.0, i el futur, els alumnes i aquesta professió necessita professionals amb aquesta actitud, interessats en el món de les TICS, valents, que dediquin temps a conèixer noves eines que la WEB 2.0 ens permet utilitzar. M´adono que no és qüestió sols de vocació sinó de professionalitat amb ganes i actitud. El PLE dons és tecnologia, actitud i valors.
Jo estic molt
motivada, vull aprendre noves eines, sabre utilitzar-les, fa sentir-me millor,
m´enriqueix molt personalment, sentir-me al dia i no desfasada, i amb aquesta
actitud, gràcies a la reflexió fent el meu PLE actual, he destruït aquella
bretxa digital de la que jo estava inclosa.
Sé que en moltes
ocasions no serà fàcil aprendre noves eines perquè normalment tots ens col·loquem
en una zona de benestar i tenim tendència a utilitzar sempre les mateixes eines
tant per crear com per compartir informació, però he de aprofitar les
oportunitats d´aprenentatge que la Web
2.0 ens dóna, ja que tenim moltes eines fàcils, ximples, gratuïtes en un nivell
bàsic d´usuari i agafar destresa per poder exercir com a guia dels meus futurs
alumnes.
No vull passar
per alt que he arribat a la reflexió de que com a futura mestra tinc que anar
revisant el meu PLE, per tenir inquietuds
a la Web 2.0, per seguir aprenent eines, investigant-les i poder
aprendre a la xarxa. Açò també farà que revisi els meus avanços i qüestionar-me
els meus aprenentatges i la meva capacitat com usuari. A més a més, crec que és
una bona pràctica compartir el meu PLE amb altres persones, companyes de
classe, ets i poder consultar el dels altres perquè açò fa que conegui més
eines, nous espais i iniciar-me en la construcció conjunta del coneixement, és
com diu Adell i Castañeda (2011) el docent es presenta com un investigador de
la seva pràctica.
Penso que és una de les funcions més importants dels PLE, el
ser la connexió dels nostres aprenentatges amb els altres usuaris i que altres
persones puguin fer ús de les meves
creacions (recordem el tema de les Llicències Creative Commons), a més que el
fet de que altres persones i puguin comentar les meves creacions, les meves
informacions fa que pugui millorar-les.
Record com a primer curs , a una de les meves entrades de bloc de
l´assignatura de Bases Didàctiques, vaig rebre un comentari d´una mestra d´una
altra part del món, i allò em va motivar per seguir en davant, amb molta il·lusió,
i davant un comentari al respecte del que jo estava reflexionant , fa obrir una
altra línia de reflexió.
Per anar
finalitzant penso que el fet de compartir el nostre PLE fa que pugui fer una
anàlisi DAFO del meu PLE en relació a noves eines. Aleshores us deixo també un video final per aclarir conceptes.
Gràcies i fins
la pròxima!!!
No hay comentarios:
Publicar un comentario